Niedziela, 5 maja 2024

Sposoby na poprawę akustyki w biurze

28 kwietnia 2023

Wiele osób pracuje dziś w otwartych przestrzeniach biurowych, które zachęcają do współpracy, komunikacji i kreatywności. Ważne jest, aby zaplanować środowiska akustyczne, aby zapobiec stresowi i problemom z koncentracją spowodowanym przez hałas.

Wiele współczesnych miejsc pracy jest zaprojektowanych raczej pod kątem współpracy niż zadań indywidualnych. Zjawisko to ma kilka przyczyn. Badania pokazują na przykład, że jesteśmy bardziej kreatywni i efektywni, gdy pracujemy razem. Jest też element społeczny. W miarę jak nasze społeczeństwa stają się coraz bardziej zdigitalizowane, ludzie spędzają mniej czasu ze sobą, a więcej na portalach społecznościowych. W tej sytuacji nasze biura stały się ważnymi ośrodkami interakcji społecznych. Znajduje to odzwierciedlenie w projekcie - otwarte przestrzenie, które zachęcają do kontaktów interpersonalnych, zastępują strefy skupienia.

Zrównoważony poziom dźwięku

Nie jest łatwo osiągnąć dobrą akustykę w biurze na planie otwartym. Otwarte przestrzenie prawie zawsze kojarzą się z degradacją akustyczną. Wiele osób nie może znaleźć spokojnego miejsca do koncentracji i pracy, co może zwiększać stres i zmniejszać wydajność.

Poziom hałasu nie jest największym problemem, ale rozmowy, które toczą się w naszym otoczeniu. - Jako rasa, ludziom przypisuje się zdolność do komunikacji i współpracy. Jesteśmy również zaprogramowani do słuchania. Nasz mózg będzie próbował zrozumieć i zinterpretować słowa innych, gdy słyszymy ich rozmowę. Pracownicy, którzy rozmawiają w naszym miejscu pracy, przeszkadzają nam.

Nie jest konieczne, aby w biurze panowała całkowita cisza. Odrobina stymulacji akustycznej może być korzystna. Ważne jest, aby mieć ciche miejsce, w którym można się skupić i być z dala od rozmów innych ludzi. Najlepiej jest zastanowić się nad tym, jak pracujemy i jakie różne czynności wykonujemy. Podstawową zasadą jest to, że powinno być wystarczająco dużo miejsca na wszystkie działania, od obszarów otwartych i kreatywnych po ciche miejsca ułatwiające pracę w skupieniu.

Jak zagwarantować ciszę w pracy?

Nie chodzi o to, by tworzyć biura bezdźwięczne, ale by zrównoważyć poziom hałasu i wyznaczyć strefy, które są akustycznie odpowiednie dla różnych rodzajów pracy. Hałas sprzyja burzy mózgów i kreatywnym zadaniom. Rozmowy w otoczeniu mogą być szkodliwe dla czynności wymagających koncentracji.

Rozwój naszego słuchu zatrzymał się 50 000 lat temu. Punktem odniesienia dla człowieka pozostaje przyroda, która jest niewrażliwa akustycznie. Całkowicie ciche środowisko może być dla wielu osób nie do opanowania. Nie chodzi o osiągnięcie całkowitej ciszy, ale o stworzenie poczucia spokoju. Mimo to, ciche przestrzenie są najrzadziej spotykane w nowoczesnych biurach.

Instalacja dźwiękoszczelnej ściany działowej jest najlepszym sposobem na zapewnienie ciszy w pracy. Jeśli nie jest to możliwe, można zastosować dźwiękoszczelne przegrody podłogowe, aby stworzyć "pokój w przestrzeni" do skoncentrowanej pracy. Ważne jest, aby sufity i ściany w biurze miały odpowiednie właściwości akustyczne. Sufity są najważniejszą i największą powierzchnią.